Klimaatakkoord en campers

Klimaatakkoord en campers

Natuurlijk moeten we wat aan het milieu doen voor onze kinderen en kleinkinderen.
De overheid wil o.a. dat diesel- en benzinemotoren uit het leven gaan verdwijnen. We moeten elektrisch gaan rijden. Dat betekent natuurlijk veel voor mensen met een camper.

De oplossingen.

Elektrische campers?

Een zware elektrische camper lijkt mooi. Zware accu’s ┬ázorgen ervoor dat de camper nog zwaarder gaat worden. Wil men voor bestelauto’s het B rijbewijs optrekken naar 4250 kilogram, voor campers heb ik hier nog niets over gehoord. Op elektrischeauto.nl kun je meer lezen over de elektrische camper die vanaf 2019 geleverd kan worden. De elektrische camper heeft een actieradius van ongeveer 200 kilometer. Dus dat wordt van laadpunt naar laadpunt rijden. De overheid zou dan het B-rijbewijs voor campers ook op moeten trekken naar 4250 kg.
Nadeel is natuurlijk dat elektrisch opgewekt moet worden. Men noemt kernenergie schoon, maar het afval gooien wij Borsele onder de grond, dicht bij de stijgende waterspiegel. Een oplossing voor het afval hebben we niet. Windmolens en zonnepanelen misschien? Ook leveren oude accu’s een grote vervuiling op. Dus ik denk dat we van de regen in de drup komen.

Campers op LPG?

Dit lijkt op het eerste gezicht een mooie oplossing. Maar waar halen we het gas vandaan, uit Groningen is geen oplossing meer. Dus uit Rusland halen? Lijkt me ook geen goed idee om afhankelijk van Rusland te worden en de aarde nog verder uit te hollen.

Campers op waterstof.

Ik denk dat dit de beste oplossing is al we willen blijven rijden. Het geldt als relatief schoon: het enige restproduct uit je auto is waterdamp uit de uitlaat. En enige warmte natuurlijk. Meer over rijden op waterstof leest u in de Telegraaf.

Gevolgen voor de camperaar en camperbedrijven.

Campers zullen sterk in waarde dalen, tot ze nieuwe benzine en diesel campers in 2030 verboden zullen worden als dit akkoord werkelijkheid wordt. Naar mijn mening zal het aantal nieuw verkochte campers sterk dalen. Het reizen zal door sterk stijgende brandstofprijzen steeds duurder worden. Veel tweedehands campers zullen verdwijnen naar landen die niets met het milieu hebben en daar verder gebruikt worden. De handel zal daarop inspelen denken wij.

Share

Over Martin

Gepensioneerd Inspecteur van Politie, tevens toezicht gehouden op de naleving van de (privacy)wetgeving binnen een politieorganisatie. Jarenlang camperraar en initiatiefnemer en oprichter Camper Club Nederland (CCN). Getrouwd, twee dochters met partner en twee geweldige klinkinderen.
Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.