Camper naar 4250 kg en andere voorgenomen wijzigingen m.b.t. rijbewijzen.

Het Europese Parlement heeft besloten om de maximaal toegestane massa voor kampeerauto’s te verhogen tot 4.250 kg, met een nuttig laadvermogen van maximaal 1.000 kg, voor voertuigen die voldoen aan de definitie van Richtlijn 2001/116/EG. We moet de bestuurder minimaal twee jaar zijn rijbewijs hebben.

De Europese Commissie heeft aangekondigd dat ze van plan is de huidige richtlijn voor rijbewijzen te herzien. Een belangrijk aspect van deze herziening is de verhoging van het maximale gewicht dat een elektrische bestelbus mag hebben met een rijbewijs B, van 3,5 ton naar 4,25 ton. Deze verandering geldt ook voor alle campers (dus niet alleen de elektrische). Dit betekent dat camperbestuurders, wiens voertuigen vaak zwaarder zijn dan 3,5 ton, na een cursus hun voertuig mogen besturen. De camper moet echter worden opgewaardeerd naar 4250 kg, met een maximaal laadvermogen van 1000 kg. Deze verandering wordt verwelkomd door veel camperbestuurders die momenteel beperkingen ervaren in hun mobiliteitsopties. Vreemd is wel dat dit niet voor andere voertuigen zoals bestelauto’s geldt.

De herziening van de 4e Rijbewijsrichtlijn zal ook leiden tot wijzigingen in de minimumleeftijd voor het verkrijgen van rijbewijzen voor vrachtwagens en bussen. De minimumleeftijd zal worden verlaagd van 21 of 24 jaar naar 18 jaar, met als doel het aanpakken van het tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Dit zal een aanzienlijke stap zijn in het verminderen van het tekort aan vrachtwagenchauffeurs in Europa en zal de mobiliteit in Europa verbeteren.

Daarnaast werkt de EU aan het digitale rijbewijs, dat kan worden getoond met een app op een smartphone. Er wordt ook gekeken naar de mogelijkheid om het theorie-examen en praktijkexamen in verschillende EU-lidstaten af te leggen, hoewel dit momenteel nog niet mogelijk is. Veiligheidsexperts dringen verder aan op een verplichte opfriscursus een jaar na het behalen van het rijbewijs. Dit kan helpen om het aantal ongevallen te verminderen. Ook wordt een verlies van een tijdelijk ingenomen rijbewijs van kracht in alle landen van de EU, wat betekent dat als je niet in staat bent om in Nederland te rijden, je ook niet in staat bent om in andere Europese landen te rijden.

In het voorstel voor deze vierde Rijbewijsrichtlijn stelt de Europese Commissie een verplichte medische keuring als voorwaarde voor de afgifte van elke categorie rijbewijs.

Naar verwachting wordt de richtlijn in 2028 van kracht, waarna het nog in de landelijke wetgeving moet worden opgenomen. Het zal dus nog een paar jaar duren. Zie ook dit bericht!

Amendement 83
Voorstel voor een richtlijn
Artikel 9 – lid 2 – letter bis (nieuw)
(h bis)   Twee jaar nadat een rijbewijs, verleend voor categorie B, voor de eerste keer is afgegeven, is het geldig voor het besturen van ambulances zoals gedefinieerd in artikel 2 [(11a)] en andere voertuigen voor speciaal gebruik, evenals campers , zoals gedefinieerd in artikel 2 [(11b)] van deze richtlijn, met een gewicht tot 4250 kg;
In de periodieke verslagen aan het Europees Parlement en de Raad, bedoeld in artikel 20 van deze richtlijn, beoordeelt de Commissie de impact van de technologische vooruitgang op het gebied van medische noodapparatuur en/of van het gebruik van alternatieve brandstoffen op de totale massa van ambulances. De Commissie is bevoegd om overeenkomstig artikel 21 van deze richtlijn gedelegeerde handelingen vast te stellen om deze richtlijn te wijzigen door het maximumgewicht van ambulances bij te werken op basis van de conclusies van die periodieke rapporten.
De Commissie is bevoegd om overeenkomstig artikel 21 gedelegeerde handelingen vast te stellen om deze richtlijn te wijzigen door het maximumgewicht van de in de eerste alinea van dit punt bedoelde voertuigen bij te werken, teneinde rekening te houden met de impact van de technische vooruitgang en de ontwikkeling van alternatieve brandstoffen voor ambulances;
Share

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie