Ford houdt de deur potdicht.

Ford houdt deur potdicht

Het verzoek van de NKC aan Ford om een ruimere coulanceregeling te overwegen, is voor Ford geen aanleiding om het standpunt te wijzigen of om aanvullende opmerkingen te plaatsen.

Dat is het korte antwoord dat de NKC van Ford kreeg. “Het bedrijf houdt de deur potdicht”, concludeert NKC-directeur Stan Stolwerk. “Maar Ford is nog niet van ons af.”

Het geschil gaat over campers op basis van een Ford Transit, van de bouwjaren 2006 tot en met 2010, die zijn uitgerust met een motor van het type 2.2 TDCi. Het is gebleken dat deze motoren bij lage kilometerstanden volledig in de soep kunnen lopen. De NKC heeft hier 49 gevallen van geregistreerd.

Sprake van een gebrek

Ford houdt het erop dat dit wordt veroorzaakt door verkeerd gebruik: het tanken van inferieure diesel, het niet afgetankt stallen van de camper of gebrek aan onderhoud. De NKC neemt daar geen genoegen mee: als het probleem zich zo vaak voordoet bij één specifiek type motor, is sprake van een gebrek.

De NKC heeft er bij Ford op aangedrongen dat het bedrijf meer openheid van zaken geeft over de echte oorzaak. Ook heeft de NKC voorgesteld om samen met Ford opdracht te verstrekken voor een onafhankelijk onderzoek, aan de hand van een kapotte motor. Maar ook daar heeft het concern geen oren naar.

Oplossing

“We willen met Ford tot een oplossing komen en het is behoorlijk frustrerend dat er tot op heden van die zijde nul beweging is”, zegt Stolwerk. “We blijven Ford onder druk zetten, want we willen dat Ford gedupeerden tegemoet komt. Maar bovenal willen we een echte oplossing. Camperaars rijden nu met samengeknepen billen door Europa, bang dat de motor elk moment in rook kan opgaan. Dat vergalt het camperplezier. Ook zien ze de inruilwaarde van hun camper verdampen. Ondertussen loopt Ford behoorlijke imagoschade op. Dat zou je als fabrikant toch niet moeten willen?”

N.B. De NKC doet als camperclub wat van hen verwacht mag worden en meer. Een compliment is dan ook op zijn plaats. Ook onze Ford motor heeft de geest gegeven en de NKC behartigde ook onze belangen, terwijl we geen lid waren. Wij zijn daarom weer lid geworden.  Voor Ford Nederland hebben wij geen goed woord over.

 

Share

Vergelijkbare berichten