Recht op Garantie en Verantwoordelijkheden
Consumentengarantie is een onaantastbaar recht, wat betekent dat het niet door onderlinge afspraken kan worden beperkt. Dit wordt duidelijk weergegeven in Boek 7, Afdeling 1 van het Burgerlijk Wetboek (BW). Artikel 7:6a en 7:17 BW stipuleren dat een verkoper de garantie moet bieden dat een product naar behoren functioneert en dus deugdelijk is. Het beperken van dit garantie recht is wettelijk ongeldig en in strijd met dwingend recht. Een verkoper kan de garantie echter wel uitbreiden. Het uitsluiten of beperken van garantie door de zakelijke verkoper is niet toegestaan en een dergelijke clausule wordt nietig verklaard. Dit geldt zowel voor mondelinge mededelingen als schriftelijke overeenkomsten. Het is wel toegestaan voor de verkoper om een uitgebreidere garantie te bieden dan wettelijk is vastgelegd. Indien de consument wijzigingen aanbrengt aan de camper waardoor het niet meer de oorspronkelijke eigenschappen bezit, kan de garantie geheel of gedeeltelijk vervallen, afhankelijk van redelijkheid en billijkheid.
Bij aanschaf van een tweedehands camper zijn de volgende punten van belang:
- De koper heeft de plicht om het gekochte product op gebreken te onderzoeken en de verkoper onmiddellijk te waarschuwen bij gebreken.
- Verslechtering door slijtage of slecht onderhoud vallen niet onder de garantiebepalingen.
- Zelf aangebrachte wijzigingen aan de camper die de eigenschappen veranderen, kunnen leiden tot geheel of gedeeltelijk vervallen van de garantie.
Het is van belang te vermelden dat garantieclaims bij voorkeur worden afgehandeld door het bedrijf van de verkoper, om duidelijkheid te verschaffen over wie verantwoordelijk is voor de garantie.
Soorten Garantie: Verkoper vs. Fabrikant
Bij de aanschaf van een product heeft de consument te maken met garantie van zowel de verkoper als de fabrikant.
Garantie van de Verkoper:
- De verkoper moet een deugdelijk product leveren, waarvoor hij garant staat.
- Gebreken moeten door de verkoper worden opgelost, bijvoorbeeld door reparatie of vervanging.
- De consument hoeft niet doorverwezen te worden naar de fabrikant bij gebreken.
Garantie van de Fabrikant:
- Geen directe overeenkomst met de consument; de fabrikant kan beperkingen aan garantie opleggen.
- Voor reparaties onder fabrieksgarantie kunnen soms arbeidskosten worden berekend.
Garantie Bijkopen:
- Overbodig in veel gevallen, aangezien de verkoper altijd verplicht is een deugdelijk product te leveren.
- Extra garantie kan voordelen bieden, zoals kosteloze reparaties of vervanging.
Ondeugdelijk Product:
- De verkoper is aansprakelijk als een product niet voldoet aan redelijke verwachtingen.
- Wat verwacht mag worden hangt af van het soort product, de prijs, het type winkel, toezeggingen van de verkoper, en informatie van de fabrikant.
- Fabrikanten hanteren afschrijvingstermijnen; de verkoper kan deze verstrekken op verzoek.
- Bij campers wordt vaak geadviseerd jaarlijks een vochtmeting te laten uitvoeren, hoewel dit de garantieverplichtingen van de verkoper niet opheft.
- De verkoper is gebonden aan het Nederlandse kooprecht, ongeacht de leeftijd van de camper volgens de autofabrikant.
Garantie bij particuliere verkoop
Koop je een camper van een particulier, dan gelden er andere regels dan bij aankoop via een bedrijf. Je hebt in dat geval geen recht op de wettelijke consumentenbescherming, zoals de standaardgarantie of de omgekeerde bewijslast binnen zes maanden. Toch mag je als koper wél verwachten dat de camper voldoet aan de afspraken in de koopovereenkomst. Ontdek je na aankoop ernstige gebreken die al bij de levering aanwezig waren en die je niet had hoeven verwachten, dan kun je je beroepen op non-conformiteit. Je moet dan zelf kunnen aantonen dat het gebrek al bestond bij aflevering. In sommige gevallen is ontbinding van de koop mogelijk, maar dat vergt vaak juridische ondersteuning.
In dit geheel is de onderzoeksplicht die de koper heeft ook van belang. Zie ook de uitspraak van de Hoge Raad, LJN: BP8991, Hoge Raad , 09/02340
De uitspaak in volgelvlucht
Indien een koper iets aanschaft en het product of de dienst blijkt gebrekkig te zijn, dan rust op de koper de plicht om de gekochte zaak op gebreken te onderzoeken en de verkoper zo snel mogelijk te waarschuwen indien de zaak een gebrek vertoont. De verkoper wordt hiermee beschermd tegen klachten die pas laat worden ingediend en waartegen hij zich, door het tijdsverloop, nog moeilijk kan verweren.
Voor consumenten die als koper optreden kent de wet een vaste klachttermijn van twee maanden na de ontdekking van het gebrek (artikel 7:23 BW). Indien binnen deze termijn wordt geklaagd, dan is de klacht tijdig gedaan. Voor niet-consumenten geldt dat de koper ‘binnen bekwame tijd nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken’ moet klagen. Uit dit laatste deel, het ‘redelijkerwijs had behoren te ontdekken’, volgt dat op de koper een onderzoeksplicht kan rusten. Hoe ver deze onderzoeksplicht gaat, hangt onder meer af van de zichtbaarheid van de gebreken, de mededelingen die de verkoper heeft gedaan en de deskundigheid van de koper.
Indien in een specifiek geval een onderzoeksplicht op de koper rust, dan dient dit onderzoek te worden ingesteld en uitgevoerd met de voortvarendheid die in dat geval redelijk is. Onder omstandigheden kan een onderzoek door een deskundige nodig zijn. In beginsel mag de koper dan de uitslag van het onderzoek afwachten zonder de verkoper van het onderzoek op de hoogte te brengen. Wanneer echter mag worden verwacht dat met het onderzoek lange tijd is gemoeid, of dit tijdens de loop daarvan blijkt, dient de koper onverwijld kennis te geven aan de verkoper van dat onderzoek en de verwachte duur ervan.
De sanctie op niet tijdig klagen is zwaar. De koper kan er dan namelijk geen beroep meer doen op dat het product of de dienst een gebrek vertoont. Ook een vordering tot schadevergoeding, of een vernietiging of ontbinding van de koopovereenkomst vanwege dat het gebrek is dan niet meer mogelijk. De vraag of tijdig is geklaagd, is dus van groot belang. Steeds meer verkopers doen in rechte een beroep op deze onderzoeks- en klachtplicht, waarbij de verkoper stelt dat de koper niet tijdig heeft geklaagd.
Jurisprudentie,
- Non-conformiteit oldtimer camper
- Koopovereenkomst ontbonden i.v.m. roestvorming.
- Oneerlijke handelspraktijken (wetgeving)
Meer informatie op:
- Stappenplan ANWB
- Autoriteit consument en markt..
- Bovag
- Consuwijzer
- Europese procedure geringe vorderingen
- Europees Consumenten centrum – kopen in Europa
- Europees Consumenten centrum – koop op afstand
- Meer bescherming voor consument.
- Artikel 7:17 Burgerlijk Wetboek
- Europese Justitie lokaal
- Schenkeveldadvocaten
