Buitenlandse camper in Nederland: regels 2025

Buitenlands kenteken voor je camper? Dit zijn de regels én de boetes

Door de geplande verdubbeling van de wegenbelasting overwegen sommige camperbezitters hun voertuig op een buitenlands kenteken te zetten. Maar mag dat eigenlijk wel als je in Nederland woont? En wat zijn de gevolgen als je het tóch doet?

We zetten de regels en risico’s kort en duidelijk op een rij.


Mag je in Nederland rijden met een buitenlandse camper?

Dat hangt af van waar je staat ingeschreven.

Je woont in Nederland (BRP-ingeschreven)

Ben je ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) — of had je ingeschreven moeten zijn omdat je hier langer dan vier maanden verblijft — dan geldt:

Je mag niet rijden in een voertuig met een buitenlands kenteken.

Dit komt door de Wegenverkeerswet. Wil je de camper toch gebruiken in Nederland? Dan moet je deze importeren via de RDW en de bijbehorende belastingen (bpm en mrb) betalen.


Uitzonderingen (alleen met vrijstelling Belastingdienst)

In een paar specifieke situaties mag je wél tijdelijk met een buitenlands kenteken rijden:

  • Kortstondig gebruik – maximaal 2 weken (bijvoorbeeld vervangend vervoer na pech)

  • Auto van de zaak van een buitenlandse werkgever (werknemersvrijstelling)

  • Auto van de zaak van je eigen buitenlandse onderneming (werkgeversvrijstelling)

Let op: zonder vooraf aangevraagde vrijstelling ben je gewoon in overtreding.


Boetes en naheffingen: hoe hoog kunnen ze zijn?

De Belastingdienst kan fors optreden als je als Nederlander toch rijdt met een buitenlands kenteken. In recente jurisprudentie zien we:

  • Naheffingen motorrijtuigenbelasting over meerdere jaren: bedragen van € 3.000 tot meer dan € 8.000 zijn geen uitzondering.

  • Boetes die kunnen oplopen tot bijna 100% van de naheffing.

  • Rechtbanken stellen de Belastingdienst meestal in het gelijk: “Ik wist het niet” of “De camper staat in het buitenland” helpt zelden als het voertuig feitelijk in Nederland beschikbaar was.

Kortom: het kan je duizenden euro’s kosten.


Conclusie

Voor bijna alle Nederlandse camperbezitters is het niet toegestaan om met een buitenlands kenteken te rijden. Alleen in strikte uitzonderingen en met toestemming van de Belastingdienst kan het tijdelijk worden toegestaan.

Het lijkt misschien een oplossing tegen de hogere wegenbelasting, maar de financiële risico’s van boetes en naheffingen zijn aanzienlijk.

Share

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie