Tolbadge, handige tips.
- ALLE tolpoortjes hebben sensoren om een badge te scannen! Ook als er een “cash betalen” logo boven staat. Met een badge pak je dus altijd de meest rustige rijbaan.
- je gaat NOOIT maar dan ook NOOIT achteruit een tolpoortje uit, als er iets is blijf je staan en druk je op de “help” knop, of als je bij een grotere tolstation staat dan komt er vanzelf iemand naar je toe! De baan wordt vanzelf afgekruist en de rij loopt vanzelf leeg achter je, geen reden om te stressen dus. De slagboom gaat uiteindelijk echt wel open voor je.
- wil je na t poortje even aan de kant? Dan pak je ook een zo rechts mogelijk poortje. Ga niet van links haaks over de banen naar rechts toe, beter pak je in dat geval een volgende aire.
- reageert de badge niet automatisch, dan kan je de barcode op de badge laten scannen aan de automaat, zo hoef je geen kaart te trekken en staat je tol toch geregistreerd op je badge. Dit geldt ook voor bij de ‘check-out’, of je gebruikt weer de helpknop. (Zie rechts naast nummer 3 op de foto, hier zit een scanner met een sticker met T van telepeage -> scanner van tolkastje).
- je badge kan gewoon de hele vakantie (bij mij zit hij gewoon het hele jaar door) op het raam laten zitten. Ze worden niet gestolen, de verhaaltjes zijn bangmakerij!
- je badge hoeft niet precies achter de spiegel te zitten, maar de registratie gaat wel vaak sneller. Ook werkt hij gewoon achter een warmte-werend voorraam, het maakt echt niet uit waar hij precies zit (of op je dashboard ligt). (Hij kan zelfs soms werken als hij los in je Dashboardkastje ligt en sterke batterijen heeft).
- je badge werkt ook gewoon als hij op z’n kop of op z’n zij hangt. Mijne hangt op z’n kop, zodat ie goed in de hoek weggestopt zit, maar nog wel van de houder af kan schuiven. Je badge merkt daar niets van, en zal gwn werken.
- je batterij gaat echt lang mee! Warmte, kou, het maakt allemaal niet uit, daar is ie op ontworpen.
- de 30kmph poortjes rechts zijn vaak iets breder (ivm vrachtwagens) dan links, hier mag je ook gwn gebruik van maken, dus niet helemaal naar links met je caravan, gwn lekker rechts blijven! Deze zijn ook gwn voor auto’s geschikt.
- denk je dat er iets mee is? Ga langs een servicepunt voor badges, in de (Fulli) app staan servicepunten met openingstijden! Ze kunnen ze daar allemaal uitlezen en evt omruilen, alles wordt automatisch voor je geregeld en aangepast in je account. Geen reden of nood om dit in Nederland te doen.
- al onderweg en geen badge? Koop m overdag langs de snelweg bij een van de vele servicepunten in Frankrijk zelf.
- je kiest een badge vooral voor het gemak! Vooral mensen met een bredere caravan (breder dan hun auto) bijvoorbeeld hoeven niet meer moeilijk te doen om bij de automaat te kunnen. (geen tolbadge dan brent een vleestang uitkomt om je kaartje te pakken)
- gemiddeld gaat de batterij van een badge ongeveer 7 jaar mee, dit kan natuurlijk bij de een wat meer of minder zijn dan bij de ander.
- Denk je dat je het allemaal beter weet? Prima, maar ik vertel dit vanuit mijn eigen ervaring als Touringcarchauffeur, en privegebruiker van mijn persoonlijke badge.
- Mocht je vragen hebben, mag je ze me gerust stellen, privé mag ook! Voor mij bestaan domme vragen niet, domme antwoorden wel.
Overgenomen met toestemming van de auteur Michel Bien.


