Reservewiel ja of nee?

In landen als Nederland, België, Duitsland en Frankrijk is een reservewiel niet verplicht. In meerdere andere landen moet je of een reservewiel (een thuiskomertje mag ook) of een reparatieset hebben. Denk aan landen als Spanje, Tsjechië, Turkije en Slowakije.

Buiten het wel of niet verplicht zijn raden wij toch een reservewiel aan voor campers, maar ook voor caravans. Niet in alle landen mogen banden gepropt worden en de (camper)banden (en velgen) zijn ook niet overal op voorraad. In meerdere landen wordt de camper of caravan afgesleept als je geen reservewiel hebt. Vaak gebeurd dit met een bergingsauto, waar of de camper opgezet wordt of in de lepels gehangen. Bij dit afslepen lopen campers vaak schade aan de achterkant op krijgt door de lange achteroverbouw.

Op facebook lazen wij onderstaand bericht dat het probleem goed weergeeft: “Wij staan op dit moment al 6 uur met een lekke band in Duitsland. De Adac is al 2x geweest om ons weg te slepen. Dit hebben we geweigerd omdat we paar weken geleden in Nederland weggesleept zijn door middel van voorkant in de lepels te gooien. Hierdoor is de kabelboom en achterbumper beschadigd doordat onze camper te lang is achter de achterwielen en de grond dus heeft geraakt. Blijkbaar is het normaal dat je in Duitsland gesleept wordt en er geen prop in band geschoten wordt . Anwb doet verder ook geen moeite meer voor ons , omdat zoals ze zeggen het niet anders kan. Zijn er mensen die hier ook ervaring mee hebben of een goed advies wat te doen ?”

Wij adviseren dan ook een reservewiel om problemen te voorkomen.

Zie ook het advies van de ANWB.

 

Share

Vergelijkbare berichten