Aanvraag Briefadres
Indien u niet beschikt over een vast woonadres volgens de Wet basisregistratie personen (brp), heeft u de mogelijkheid om een briefadres (postadres) te laten registreren in de brp. Dit geldt onder andere voor situaties waarin u verblijft in een camper, zorginstelling, blijf-van-mijn-lijfhuis, gevangenis, vaartuig of voertuig. In veel gevallen zal de gemeente met u afspreken hoelang u ingeschreven mag blijven op een briefadres. Het briefadres dient louter als administratief adres; u verblijft hier feitelijk niet.
Voor aanvullende informatie kunt u contact opnemen met de Stichting briefadres of rechtstreeks met de gemeente.
Het inschrijven op een briefadres betreft het adres waar de adreshouder ervoor zorgt dat u post ontvangt van officiële instanties, zoals verkiezingsoproepen, correspondentie van de belastingdienst, zorgverzekering of de verlenging van uw paspoort, enzovoort. De adreshouder zorgt ervoor dat u deze post persoonlijk ontvangt. Het is niet toegestaan om een briefadres te hebben op een postbus of een onbewoond adres. Bij inschrijving met een briefadres zal de gemeente onderzoeken of u daadwerkelijk geen vast woonadres heeft. Het briefadres waarmee u zich inschrijft, moet een bekend adres zijn in de brp. Inschrijving met een briefadres kan plaatsvinden bij de afdeling burgerzaken/publiekszaken van de gemeente waar het adres is gevestigd. Schriftelijke toestemming van de persoon die op dat adres woont (de briefadresgever) is vereist.
U kunt hiervoor een standaardformulier verkrijgen bij de gemeente.
Benodigdheden: een schriftelijke verklaring waarin u motiveert waarom u op een briefadres wilt worden ingeschreven; een identiteitsbewijs van uzelf; een ondertekende schriftelijke toestemming van de briefadresgever, bijvoorbeeld de hoofdbewoner van het desbetreffende adres; een identiteitsbewijs (of een kopie daarvan) van de briefadresgever.
