B-rijbewijs 4250 kg opwaarderen camper

Opwaarderen naar 4.250 kg: wanneer eenvoudig en wanneer technisch ingrijpend?

De Europese wijzigingen in de rijbewijsrichtlijn maken het mogelijk dat je in de toekomst met een B-rijbewijs tot 4.250 kg mag rijden.
De nationale invoering in Nederland wordt naar verwachting binnen 4 jaar afgerond.

Steeds meer camperaars kijken daarom nu al of hun voertuig kan worden opgewaardeerd naar een hoger toegestaan gewicht. Maar opwaarderen is niet in alle gevallen hetzelfde. Hieronder leggen we de twee belangrijkste situaties uit.


1. Wanneer opwaarderen eenvoudig is (ledig gewicht blijft gelijk)

Bij veel campers staat op het kenteken:

  • F1 (technisch maximum): 4.250 of 4.400 kg

  • F2 (toegestane maximum massa): 3.500 kg

In deze situaties is het voertuig af fabriek al volledig geschikt voor het hogere gewicht.
Het chassis, de assen, remmen en ophanging zijn ontworpen en goedgekeurd voor 4.250 kg of meer.

De beperking tot 3.500 kg was jarenlang vooral administratief vanwege het B-rijbewijs.

In deze gevallen is opwaarderen meestal eenvoudig:

  • Typegoedkeurings- of fabrieksdocumenten aanleveren bij de RDW

  • Administratieve aanpassing in het kentekenregister

  • Soms een controleweging

  • Nieuw kentekenbewijs

Er zijn geen technische aanpassingen nodig, en het ledig gewicht blijft gelijk.
De MRB verandert dus niet.


2. Wanneer opwaarderen wel technische aanpassingen vraagt

Bij campers waarbij F1 (technisch maximum) ook op 3.500 kg staat, is het voertuig constructief niet ontworpen voor een hoger gewicht.
Daarom zijn eerst technische ingrepen nodig, zoals:

  • zwaardere of hulpveren

  • versterkte assen

  • aanpassingen aan de ophanging

  • remupgrades

  • chassisversteviging

Pas daarna kan de RDW een hogere maximum massa goedkeuren.

Voor deze trajecten zijn er gespecialiseerde camperbedrijven die de technische werkzaamheden kunnen uitvoeren en de documentatie voor de RDW-keuring kunnen verzorgen, zoals:

  • ZiZo Campertechniek

  • Bruggink Campers

  • Camperpunt van Herpen

  • Mobility4All

  • BW Campers

Omdat deze ingrepen het voertuig fysiek zwaarder maken, stijgt vaak ook het ledig gewicht.
Een hoger ledig gewicht kan betekenen dat de camper in een hogere MRB-gewichtsklasse terechtkomt.


Samengevat

  • Campers met een technisch gewicht van 4.250 kg of hoger kunnen meestal eenvoudig administratief worden opgewaardeerd. Het ledig gewicht blijft gelijk en de MRB verandert niet.

  • Campers met een technisch gewicht van 3.500 kg hebben technische aanpassingen nodig voordat opwaarderen mogelijk is. Hierdoor kan het ledig gewicht stijgen en daarmee ook de MRB.

  • Gespecialiseerde camperbedrijven kunnen dit traject volledig begeleiden.

Slottekst

De komende jaren zal de invoering van de nieuwe rijbewijsregels het camperlandschap flink veranderen. Voor veel camperaars biedt dit nieuwe mogelijkheden, maar het is belangrijk om vooraf te weten welke technische en administratieve stappen bij opwaarderen horen.

Wil je zeker weten wat voor jouw camper mogelijk is? Controleer de waarde op je kentekenbewijs en neem tijdig contact op met een gespecialiseerd camperbedrijf.

Share

Vergelijkbare berichten

2 reacties

  1. Wat kunnen we verwachten mbt bijv tol in Fra en toelating op wegen tot max 3500kg enz. Ook milieu stickers? Valt hier iets over te melden?

    1. Op dit moment is nog niet alles definitief, maar we kunnen wel een goede inschatting maken. De nieuwe 4.250-kg-regel verandert niets aan milieuzones en Franse tolwegen, omdat die vooral op emissieklasse en voertuighoogte zijn gebaseerd. Wat wél verandert: zodra je camper officieel boven de 3.5 ton komt, mag je veel wegen met een “max. 3.5 t”-bord niet meer in. In landen zoals Oostenrijk geldt dan ook een andere (duurdere) tolregeling. Voor campings, parkeergarages en sommige veerdiensten wordt nog steeds de 3.5-ton-grens gebruikt. Kortom: er verandert niet veel voor milieuzones, maar mogelijk wel voor toegangswegen en tol buiten Frankrijk.

Geef een reactie