Aangezien we een kleine camper van 6 meter hebben en beiden niet goed ter been zijn, gebruikten we eerst een motordrager om een Honda 150 PS motorscooter (149 kg) mee te nemen. Met alle bagage woog de beladen camper ongeveer 3500 kg.
Maar omdat we ook een opvouwbare scootmobiel en een opvouwbare vouwfiets (Lacros Ambling) wilden meenemen, zou het totale gewicht boven de 3500 kg uitkomen, wat om verschillende redenen niet wenselijk was. Veiligheid voor onszelf en andere weggebruikers stond daarbij voorop.
Daarom hebben we besloten om een aanhangwagen aan te schaffen. We hebben deze gekocht bij Pak aanhangwagens in Schore. In de aanhangwagen kunnen we de motorscooter, de scootmobiel en vele andere benodigdheden meenemen waarvoor we momenteel geen ruimte hebben. Met de aanhangwagen hebben we nu een prachtige opbergruimte die zelfs de campergarage overtreft.
We kozen voor Pak aanhangwagens in Schore vanwege hun betrouwbaarheid. Daar werden we uitgebreid voorgelicht en geholpen bij het maken van de juiste keuze. Er zijn namelijk aanzienlijke verschillen tussen aanhangwagens, zoals wanddikte, onderstel, assen, banden, enzovoort. Onze keuze viel op een Easyline gesloten aanhanger van 225 x 125 x 150 cm met een eigen gewicht van 259 kg en een maximaal gewicht van 750 kg, wat ons 491 kg laadvermogen geeft.
Door de aanhangwagen hebben we meer ruimte in de camper en wordt het gewicht beter verdeeld over de voor- en achterassen. Voorheen hadden we een motordrager met een motorscooter op de achteras, maar nu is er minder belasting op de achteras. We hadden al hulpluchtvering laten plaatsen om de druk goed te houden, wat nog steeds van pas komt.
Voor aanhangers tot 750 kg gelden specifieke regels. Ze hebben geen apart kentekenbewijs nodig en dragen het kenteken van het trekkende voertuig met een witte kentekenplaat. Een originele aankoopnota, invoerverklaring van de importeur, of aanhangeridentiteitsbewijs fungeert als ‘document van eigendom’. Aanhangers tot 750 kg mogen altijd worden getrokken met een rijbewijs B.
Hier zijn enkele tips voor het correct laden van de aanhangwagen:
- Verdeel de lading gelijkmatig.
- Plaats zware lading zoveel mogelijk in het midden en dicht bij de as om het zwaartepunt in het midden van de aanhanger te houden en slingeren te voorkomen.
- Let op de kogeldruk, die tussen 45 en 75 kg moet liggen.
- Zet de lading stevig vast met degelijke spanbanden of touwen.
- Houd u altijd aan het maximale laadvermogen (en liefst eronder).
- Controleer regelmatig de bandenspanning van zowel de aanhanger als de auto.
Voor het trekgewicht op het kentekenbewijs of voor informatie over ontbrekende documenten, raadpleeg de RdW.
Meer over de regelgeving van aanhangwagens leest u hier!
Pak Aanhangwagens heeft naast open- en gesloten aanhangwagens ook auto- en motortrailers voor achter de camper.
Soms zie je movers onder aanhangwagens omdat je hem toch zo nu en dan ergens moet afkoppelen en bij vertrek weer aankoppelen. Je hebt dan naast twee movers ook een accu nodig. Wij hebben een liertje op de aanhangwagen gemonteerd en lieren hem als het zwaar gaat zo naar de camper. Afkoppelen is bijna nooit een probleem. Het bevalt ons goed. Ook hebben we stopcontacten en een buitenaansluiting gemaakt om de scootmobiel en de elektrische vouwfiets op te laten.
Zit er op de aanhangwagen een witte kentekenplaat of geen kentekenplaat zonder landcode dan is een NL sticker verplicht.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.