accuAccu

“Dat kan Bruin niet trekken” is het gezegde. Dat sloeg op de lading van een paardenkar. Zwaardere karren werden dan ook meer paarden getrokken.

In zekere zin geldt dit ook voor accu’s. Die zijn niet alleen duur, maar ook nog eens erg kwetsbaar. Vooral verkeerd gebruik en onderhoud bekort de levensduur. Aangezien regelmatig mensen hun verwondering uitspreken over die korte levensduur van hun dure accu en ook aan mij vragen hoe dat nou kan, schets ik hierna een paar zaken die voor (sommige?) camperaars wellicht erg interessant kunnen zijn.

Behalve de tractieaccu, zijn accu’s nauwelijks geschikt voor diepontladingen. Bij diepontladingen wordt hij maximaal tot zo’n 20% van de capaciteit leeggetrokken.

Een moderne startaccu wordt onherstelbaar beschadigd als die door een lekstroom of fouten, zoals niet uitgeschakelde verlichting, geheel wordt ontladen. Zelfs als een startaccu tot 50% wordt ontladen is het al mis. De capaciteit loopt dan al aanzienlijk terug. Onder normale omstandigheden is een startaccu helemaal vol. Bij het starten vindt minder dan 1% ontlading plaats als de motor direct aanslaat. De startaccu verliest maandelijks door zelfontlading ongeveer 5% van zijn lading. Daarnaast zorgt het sluipverbruik van apparatuur zoals radio’s, klokken en alarminstallaties ervoor dat deze langzaam ontladen worden. Daarom is het zaak om de startaccu van campers in de winterstalling (en bij huis) goed in de gaten te houden. Het is dan ook zeer aan te bevelen om de startaccu regelmatig bij te laden door de motor te laten lopen of door een druppellader op de accu aan te sluiten.

Een semi-tractie accu heeft dikkere loodplaten dan een startaccu. Daardoor kan zo’n accu vaker herladen worden; bij een ontlaaddiepte van 50% zo’n 500 keer. Semi-tractie accu’s worden warmer tijdens het opladen en verliezen daardoor sneller water. Dit komt doordat de inwendige weerstand hoger is dan die van een startaccu. Regelmatig het peil van het accuzuur controleren en bijvullen met gedemineraliseerd water is beslist nodig. Als een semi-tractie accu 100% ontladen is, dan is die na 2 dagen onherstelbaar beschadigd. Maandelijks verliest de semi-tractie accu zo’n 6 % van zijn energie door zelfontlading. Deze accu’s kunnen het beste worden opgeladen met een drietrapslader die tijdens de hoofdlaadfase ongeveer 20% van de capaciteit van de accu kan leveren als laadstroom.

De AGM accu is, veel beter dan de conventionele startaccu, bestand tegen diepontlading (tot 50%) en kan vele malen meer worden herladen. Bij de AGM (Absorption Glass Matt)accu zit de elektroliet (accuzuur) in een poreuze glasfibermat. AGM accu’s zijn bestand tegen hoge en langdurige ontlaadstromen. Ze zijn echter minder goed bestand tegen hoge temperaturen en lopen door zelfontlading per maand 3% terug in lading. AGM accu’s mogen beslist niet worden opgeladen met een “ouderwetse” trafolader. Die dingen hebben doorgaans een veel te hoge rimpelspanning tijdens de nalaadfase, waardoor de accu te warm kan worden. Het best kan een AGM accu worden geladen met een “trafoloze” meertrapslader. Nog beter is zo’n laadapparaat met een temperatuursensor, zoals bv door Votronics wordt vervaardigd. Bij dit type laders wordt de laadspanning verlaagd als de temperatuur van de accu stijgt.

Bij de GEL accu is de elektroliet verdikt tot een glibberige massa. De GEL accu is, net zoals de AGM accu, geschikt voor hoge en langdurige ontlaadstromen. Dit type accu is onderhoudsvrij en produceert onder normale omstandigheden geen gas. Deze accu kan in vrijwel elke stand goed functioneren omdat de platen altijd in de gel staan. De accu is erg gevoelig voor een te hoge of te lage laadspanning. Daar gaat die onherroepelijk van stuk. Ook de GEL accu mag beslist niet met een conventionele trafolader worden geladen. Bij het gebruik van een laadapparaat moet er goed op worden gelet dat de schakelaars in de GEL-stand staan (ongeveer 14,2V). Zo niet, dan gaat het snel mis!

Tot slot nog even terug naar Bruin. Er zijn nogal wat camperaars die de gemakken van thuis ook in de camper willen hebben. De Senseo, de waterkoker en de frituurpan zie je dan ook steeds meer. De aansluitwaarde van dergelijke apparaten ligt al gauw boven de 2000 Watt. “Geen probleem”, hoor je dan want: “we hebben een omvormer”. Dat is mooi, maar een omvormer die 2000 Watt moet leveren trekt wel minstens 170 Ampere uit de accu. Dergelijke grote stromen kunnen beter door 2 (of meer) parallel geschakelde accu’s van hetzelde merk en type worden geleverd (zeker als je een kwartier of langer gaat frituren).

Hierdoor is er per accu minder diepontlading en is er ook minder risico op vervorming van de platen door warmteontwikkeling in de platen. Als je vaak vrij staat en veel gebruik maakt van een electrische frituurpan, dan is het aan te bevelen om daar een klein aggregaat voor aan te schaffen.

N.B. Naar aanleiding van commentaar merk ik op dat met een “trafoloos laadapparaat” een electronisch geregelde meertrapslader wordt bedoeld. Die zijn niet zo zwaar (doorgaans 1-1,5 kg) als een “ouderwets” laadapparaat (> 3kg).

Accu tips:

  • Als u de motor van de camper uitschakelt, dan kunt u het beste uw koelkast op 220 volt of gas schakelen.
  • Als u op een camping overnacht kunt u een 220 volt aansluiting nemen. Een camper is bijna altijd voorzien van een lader-omvormer, deze zorgt ervoor dat de huishoudaccu weer wordt opgeladen. U kunt onder het rijden het beste zo weinig mogelijk apparatuur via de huishoudaccu inschakelen (lampen, koelkast, radio etc.). De accu krijgt dan de kans om goed op te laden.
  • Natuurlijk helpen zonnepanelen ook om uw accu of accu’s op peil te houden. Zonnepanelen zijn er in vele soorten en maten. Een zonnepaneel (ook daglichtpanelen) geven s’ winters meestal niet voldoende energie af om uw accu’s op peil te houden terwijl ook de camper kachel gebruikt wordt.
  • Alleen aan de reis beginnen met een volgeladen woonruimteaccu.
    • Voor de reis tenminste 20 uur laden;
    • Na de reis tenminste 20 uur laden
    • Voor een tijdelijke stilstand tenminste 20 uur laden.
    • Na een diepontlading tenminste 48 uur laden.
  • De woonruimteaccu alleen met het elektroblok te laden. Het voertuig daarvoor zo vaak mogelijk op een 230 V-voorziening aansluiten. De laadstroom wordt aan de laadtoestand aangepast. Daardoor is overladen niet mogelijk.

Bestel hier uw accu!

Meer over accuus:

Share