Banden

Banden

Met de camper kreeg ik een rechts achter een klapband, gevolg velg krom, band compleet vernield, hendel van de vuilwatertank weg en een stukje uit de bodem. Maar wat leerde ik ervan:

Controleer de banden van uw camper regelmatig, in ieder geval 1 maal per 2 maanden. Doe de controle bij koude banden. Onderstaande adviezen kunnen u daarbij behulpzaam zijn.

Algemeen

In het algemeen zijn camperbanden eerder verouderd dan versleten. Het verouderingsproces heeft op de banden een grote invloed omdat het voertuig relatief veel stilstaat. De banden van uw caravan of camper worden vaak blootgesteld aan grote (over)belasting en onvoldoende bandenspanning. Bij een te zware belasting van een camperband door overbelading of te weinig draagvermogen is er een hoog risico op een klapband. Vooral tijdens een lange rit in een warm klimaat kan de band oververhit raken en klappen, met name bij verkeerde bandenspanning. Doordat u er veelal minder vaak en ver op rijdt dan op banden staan vaak op één punt lang stil, waardoor de banden een vlakke kant krijgen.  Wij adviseren om banden onder de camper ouder dan zes jaar regelmatig te controleren. Dit in verband met uitdroging van de band en kans op karkasbreuk. Ook ongelijkmatige belading kan schade aan de banden opleveren. Het weer is daarbij de grote boosdoener want regen, koude en zon volgen elkaar snel op.  Bijzonder door de UV bevattende zonnestralen wordt het rubber afgebroken, waardoor flinterdunne barstjes ontstaan. Op zichzelf is dat niet zo erg, maar in de band is een weefsel van stralen draden verwerkt. Het probleem is dat indringend vocht de fijne stalen draden aanpast. Na afzienbare tijd roesten de draden door en wordt de band verzwakt. Op een ongelegen ogenblik barst de band open met als gevolg dat de wagen niet meer bestuurbaar is en een ongeval het gevolg kan zijn. Canvas- of karkasbreuken ontstaan ook vaak door bijv.over de keggen heenrijden, stenen of boomstronken raken. U kunt dat vaak herkennen aan een bult op de zijkant van de band. Goed bandenonderhoud en regelmatig zelf de banden bekijken is daarom een vereiste.

Van een medewerker van Michelin kreeg ik de volgende reactie: “

Er wordt mbt. banden voor campers nogal veel gesproken over het vervangen van banden die ouder dan 6 jaar zijn. Deze stelling komt volgens mij vanuit de caravan- en verzekeringwereld. Zeker niet vanuit de bandenfabrikanten. De algemene aanbeveling is dat men banden 5 à 6 jaar na de montagedatum, jaarlijks zou moeten laten controleren en dat de banden , als zij 10 jaar oud zijn, uit voorzorg zou moeten laten demonteren.
Goed bandenonderhoud is veel belangrijker dan de leeftijd van de banden.
Ook de montage van speciale camperbanden is aan te raden. Deze banden kunnen op 5,5 bar gepompt worden (daarvoor wel een stalen ventiel gebruiken). Een optimaal bandenspanningsadvies zou afgegeven kunnen worden op basis van een weging van de beladen camper per as”.

De Europese Organisatie voor Banden en Velgen (ETRTO) bepaald dat banden (bij opslag in een optimale omgeving) als nieuw beschouwd kunnen worden tot 5 jaar na de productiedatum.

Een band die als nieuw verkocht wordt, kan ten minste 5-6 jaar veilig gebruikt worden. Sommige bronnen geven aan dat de bovengrens van de leeftijd zelfs 10 jaar kan zijn. Toch raden wij aan om banden (6 jaar na de aankoop) minstens één keer per jaar bij een specialist te laten controleren.

  1. Geadviseerd wordt om iedere zes jaar in ieder geval de banden te laten controleren bij een bandenbedrijf, ook als ze er nog goed uitzien. Ook is het raadzaam het reservewiel dat nog nooit het wegdek heeft aangeraakt hierbij te betrekken.
  2. Vraag bij de verzekering of zij een eis van 6 jaar voor banden hebben, de meeste maatschappijen hebben die voorwaarde niet, enkele maatschappijen wel.
  3. Controleer regelmatig, maar zeker voor iedere reis de bandenspanning. Hoe dat moet leest u hier.

Aanvullende tips.

  1. Nooit een binnenband in een tubeless band. Door de binnenband in de tubeless band wordt de band minder gekoeld en loopt de temperatuur sneller op. De kans op een klapband wordt hierdoor groter. Gewoon de band vernieuwen.
  2. Koop alleen banden die geschikt zijn voor campers. Zelf geef ik de voorkeur aan camperbanden, die wat meer grip geven op nat gras e.d., maar ook omdat het vaak all weaterbanden zijn, waar je s’winters mee in Duitsland mag rijden. De camperband is een band die tegen een tijdelijke, grotere belasting kan dankzij een specifiek karkas dat bestand is tegen een hogere bandenspanning. Let bij aanschaf op de leeftijd (DOT 329 is bijvoorbeeld de 32e week van 1999) want ze willen nog wel eens lang op voorraad liggen;
  3. Reinforced banden zijn extra verstevigde banden met een hoger draagvermogen. Ze zijn te herkennen door de termen “Reinforced”, “Extra Load” of “C ” (Commercial) achter de maataanduiding van de band. Type C is het interessants, omdat ze een hoge load-index combineren met een relatieve lage prijs.
  4. Neem een reserveband mee, banden voor campers zijn vaak niet op voorraad als je ze dringend nodig hebt.
  5. Controleer de banden regelmatig op uitdrogen (haarscheurtjes) en afwijkingen en beschadigingen;
  6. Controleer de bandenspanning (in koude toestand) regelmatig. (denk aan het reservewiel);
  7. Controleer de profilering van de banden. Houd voor alle zekerheid een minimale profieldiepte van 2mm aan;
  8. Oudere all-weaterbanden en winterbanden kunnen ’s zomers op een heet wegdek slecht hun warmte kwijt, dat vergroot de kans op een klapband.
  9. zorg voor hoge druk ventielen en goed afsluitende ventiel- of stopdopjes.
Het rechterventiel is het juiste, veel camperbanden zijn voorzien van het linkerventiel tot 4 bar. Dit kan een klapband opleveren. Dus laat de ventielen vervangen als u niet de juiste heeft.

Zelf hebben wij op de banden een E-Trailer alarm geplaatst, zie ons testverslag.

Leeftijd van de band.

Op banden vindt u een zogenaamde DOT code die aangeeft wanneer de banden zijn geproduceerd. Op banden van voor 2000 bestaat de DOT code uit 3 cijfers, waarbij soms ook nog een aantal letters vermeld zijn. De eerste 2 cijfers van het getal geven het weeknummer aan en het laatste cijfer het jaar. DOT 479 betekent dus dat de band geproduceerd is in week 47 van 1999. Banden van na 2000 hebben 4 cijfers. DOT 4702 betekent dus dat de band geproduceerd is is in week 47 uit het jaar 2002. De maximum bandenspanning die op de zijwand van een band staat is de maximale bandenspanning die gepompt mag worden bij een bepaalde maximale belasting (deze staat er ook bij geschreven) Het is niet de voorgeschreven bandenspanning. De voorgeschreven bandenspanning voor een voertuig wordt bepaalt door de autoconstructeur of camperconstructeur. Deze is meestal vermeld in het instructieboekje, binnenzijde tankdop of linker/rechter deurstijl. De overige omschrijvingen op een band kunt u hier downloaden!

Bandenspanning

Een band met een te lage spanning vervormt. Het gevolg is een slechte wegligging, extra banden slijtage bij de schouders (binnen en buitenzijde van de band) en een hoger brandstof verbruik. Wanneer uw banden dus alleen aan beide buitenkanten sluiten, dan rijdt u vermoedelijk vaak met te lage bandenspanning.

Staat de band al het ware bol, dan rijdt u met te hoge bandenspanning, de band zal dan vooral in het midden meer slijten.

Als de band op de juiste spanning gebracht is, zal de band optimaal contact met de weg hebben en de slijtage minimaal zijn.

 

Wij raden u aan de bandenspanning voor elke rit te controleren te controleren. Zeker als de camper langere tijd heeft stilgestaan. Op uw band vind veel informatie. Als men goed leest en de cijfers goed bekijkt haalt u de maximale bandenspanning uit de reeks tekst die op de band gedrukt is. U vindt bijvoorbeeld 450 kPh, uw bandenspanning is dan 4,5 bar! Ook vind u vaak in uw instructieboekje de juiste bandenspanning. Ook staat op de band de PSI (pound-force per square inch) waarde.

Een PSI is

SI Bar PSI BAR
25 1,7 50 3,4
30 2,0 55 3,8
35 2,4 60 4,1
40 2,7 65 4,5
45 3,1 70 4,8

 

 

 

 

 

 

Wettelijke bepalingen

Banden die op één as zijn gemonteerd mogen geen verschillende karkasstructuur hebben. Dat betekent dat er nooit een radiaalband én een diagonaalband op dezelfde as mogen zijn gemonteerd. Twee radiaalbanden voor en twee diagonaalbanden achter – of omgekeerd – zijn dus wel toegestaan. Bovendien mag er ook een ‘thuiskomertje’ van een andere structuur zijn gemonteerd. Allerlei verschillen in banden met dezélfde structuur doen voor het Voertuigreglement inderdaad niet ter zake. Hoewel het niet echt slim is om verschillende merken, maten of types radiaalbanden op één as te monteren, is niet zonder meer verboden.

Het is daarnaast natuurlijk zo dat het voertuig deugdelijk van inrichting moet zijn. Hierdoor kan het verboden zijn dat banden op één as:

  • van een verschillend merk zijn
  • een verschillend profiel hebben
  • een andere bandenmaat hebben (verschillende breedte en/of hoogte)
  • van een ander type zijn(winterband en zomerband)
  • verschillen in bandenspanning of
  • een combinatie van deze zaken hebben.

Het “thuiskomertje” is de kleine reserveband die tegenwoordig in een auto vaak de plaats inneemt van het grote échte reservewiel. Het wiel mag gebruikt worden “in geval van nood”. Rijsnelheid en rijgedrag moeten zijn aangepast. Op de band wordt meestal als ‘veilige snelheid’ 80 km/u aangegeven. Wanneer is er geen sprake meer van “nood”. Een voorbeeld: Op weg naar huis passeert u meerdere garades en bandenbedrijven, maar u besluit door te rijden naar een uw eigen garage te rijden. U rijdt er nog een paar dagen mee door omdat het slecht uitkomt om langs de garage te gaan. Etc.

Bredere banden

Bredere banden met bredere velgen is in veel landen niet toegestaan en heeft nadelige gevolgen voor de veiligheid. Het gevaar voor aquaplanning is groter omdat de druk per vierkante centimeter minder is. De camper is met deze bredere velgen en banden niet goedgekeurd, in Duitsland is de wet zelfs zo dat de camper met deze velgen en banden opnieuw gekeurd moet worden.

Draagvermogen banden.

Bij camperbanden is het maximum draagvermogen van de band van belang. U kunt het draagvermogen op de band aflezen. De tabel vindt u hier.

  • Alles over bandenlabels vindt u bij de ANWB
  • Ook gaat de ANWB uit van een levensduur van tien jaar.

 

Zie ook winterbanden , meten bandenspanning en stikstof in de banden.

Vervang ondeugdelijke banden deze zo snel mogelijk!

Share

2 Responses to Banden

  1. oukje schreef:

    In Portugal kreeg ik ooit een klapband op de snelweg in Algarve. Toen de Ned.se SOS het na 1 1/2 uur geregeld had, was de garage er heel snel bij. De man poogde met een lange extra staaf de wieldoppen los te krijgen en kreeg gelukkig hulp van een langskomende collega. Ik zet dit erbij omdat de verzekeringsman zei dat ik geacht werd dat zelf te kunnen doen en ik dit met dit verhaal het toch vergoed kreeg. De bandendiepte was oke, maar de binnengroef was door droogte uitgescheurd. Dat gold nog net niet voor het reservewiel, die ze erop deden. Ik kon ermee naar een bandengarage vlakbij Castro Marim rijden. Daar hebben ze er 2 nieuwe banden uit Taiwan op gelegd …. Het jaar daarop kwam ik in Loule in Portugal op de brug voor mijn uitlaat. Hij wees mij op een grote bobbel aan de binnenkant van deze nieuwe band: levensgevaarlijk. Geen kwestie volgens hem van over een trottoirrand ofzo rijden, maar duidelijk een fabrieksfout. ‘Chinese rotzooi.’ Helaas lag mijn kwitantie thuis. De Nederlandse garage in Boliquime belde van alles af voor Europese banden en kon die met moeite vinden. Aziatisch is goedkoper, in 1e instantie… Oftewel: check je groeven en als je ergens langer staat: dek het af met een oud laken ofzo met een steen erop tegen wegwaaien. Ik moet er nog 1 passend naaien, zodat ik geen steen meer nodig heb. Martin: ik vraag me af of ik een volgende keer wel moet wachten op een SOS uit Nederland of beter zelf kan bellen naar een bandengarage in het buitenland en daarna declareren? Als vrouw alleen tegen het naderende donker op de snelweg staan wachten vind ik niet echt veilig, ondanks mijn honden.

    • Martin schreef:

      Een bobbel op de band wijst op een separatie, dan is er lucht tussen het karkas en het rubber. Door de warmte zet dat uit met vaak als gevolg een klapband. Dit kan komen door een fabricagefout of door het raken van een stoeprand of een ander opstakel. Of een oud laken helpt tegen uitdroging, geen idee? Of je direct een garage moet bellen is afhankelijk van de verzekering of ANWB. Meestal hebben die contracten. Ik heb in de camper voor zulke gevallen wel een goed zwaailicht en natuurlijk gele of oranje vestjes.

Geef een reactie