Winterbanden

Winterbanden en de regelgeving.

Algemeen.

winterband herken je aan het sneeuwvlokje 🙂

Wie in de winter toch veilig wil rijden met de camper en ook nog eens naar landen gaat waar winterbanden verplicht zijn heeft twee keuzes, of ALL seasons-banden of winterbanden. Volgens testen blijkt de remweg bij all-seasonbanden nauwelijks langer is dan bij echte winterbanden. Wel is de tractie van deze banden wat minder, dus in de bergachtig gebied voldoet een winterband veel beter.

Keuze mogelijkheden.

De keuze voor winterbanden is dan ook de beste keuze. Ook hier heb je twee mogelijkheden, of tweemaal per jaar de banden wisselen of het hele jaar op winterbanden rijden. Winterbanden zouden in de zomer extreem snel slijten en op nat wegdek een veel langere remweg hebben. De remweg blijkt in de praktijk best mee te vallen bleek bij gehouden remtesten. Het verschil in remvertraging op droog wegdek bij zomers weer was nagenoeg gelijk. Met winterbanden moet je bij een zomerse regenbui alleen wat voorzichtiger zijn en ook in bochten je wat inhouden. Maar de camper heb je toch niet gekocht om met gierende banden door de bocht te scheuren. Geruststellend feit: de auto’s van de ANWB-Wegenwacht rijden het hele jaar op winterbanden. Zelf reed ik met de camper continu op winterbanden. Ook een zomer hebben we ook bij meer dan 35 graden voor op winterbanden gereden. Het rijden gaat prima en ook het geluid valt erg mee. Een ander voordeel van winterbanden is dat je ook op blubberige ondergrond iets makkelijker wegrijdt. In 2009 waren we bij behoorlijk warm weer in Portugal, we hebben toen de voorbanden moeten wisselen bij een km stand van ongeveer 45000 km. De slijtage nam bij die warmte behoorlijk toe, we hebben dan ook besloten in het vervolg all-season banden te nemen onder de camper.

Nederland.

In Nederland zijn winterbanden toegestaan, maar niet verplicht.

Duitsland

Wet winterbanden Duitsland aangescherpt.

Automobilisten die door Duitsland rijden moeten het voertuig voorzien zijn van banden die geschikt zijn voor de weersomstandigheden. Bij winterse omstandigheden moeten er winterbanden onder de auto zitten. De Bundesrat heeft ingestemd met een nieuwe verordening. Daarin staat nu een definitie opgenomen van de begrippen ‘winterbanden’ en van ‘winterse omstandigheden’. Het gaat niet om nieuwe wetgeving maar om verduidelijking van de al bestaande wet. Wel worden de boetes verdubbeld: 40 euro voor het rijden in winterse omstandigheden met zomerbanden, 80 euro als het verkeer wordt gehinderd.

Omdat het hier om een gedragsregel gaat (geen voertuigeis) die verplicht is voor alle motorvoertuigen, is hij ook verplicht voor Nederlandse voertuigen. Ook motorfietsen moeten winterbanden hebben bij winterse omstandigheden. Dat er weinig aanbod is van winterbanden voor motorfietsen maakt geen verschil.

Winterse omstandigheden

Winterse omstandigheden zijn ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming.

Winterbanden

Winterbanden zijn in de Duitse wet banden met het sneeuwvlok symbool, maar all weatherbanden (of vier seizoenenbanden) zijn ook toegestaan. Volgens de Duitse wet geldt dat niet voor banden met logo M+S banden zonder alpine symbool. Er is wel een overgangsregeling voor het gebruik van banden die alleen M+S markering hebben. Deze mogen nog tot 30 september 2024 gebruikt worden, mits zij voor 31 december 2017 zijn geproduceerd. Let bij het kopen van nieuwe banden daarom goed op de productiedatum van de band.

Het profiel moet minimaal 4 mm omdat het beneden die diepte de winterse eigenschappen verliest.

Finland

Winterbanden, ook voor buitenlandse bezoekers, verplicht van 1 december tot 1 maart. Banden met spikes zijn toegestaan vanaf 1 november tot en met 31 maart of tot de eerste maandag na Pasen. In Finland is het niet verplicht sneeuwkettingen aan boord van het voertuig te hebben.

Frankrijk

Uitgangspunt is de algemene bepaling dat banden moeten corresponderen met de wegomstandigheden. Op grond van dit uitgangspunt kan het rijden op zomerbanden in winterse omstandigheden leiden tot aansprakelijkheid voor ongevallen en strafrechtelijke gevolgen hebben. Voor bergwegen kan winteruitrusting verplicht gesteld worden. Dit wordt met een verkeersbord aangegeven. Minimum profieldiepte 3,5 mm.

Italië

Op bergwegen kan winteruitrusting (kettingen of winterbanden) verplicht zijn. Dit wordt met een verkeersbord aangegeven. Niet gebruik van winterbanden bij winterse omstandigheden kan leiden tot (mede)aansprakelijkheid bij ongevallen en kan ook strafrechtelijke gevolgen hebben. In de zomer is (16-5 tot 14-10) mag op de Italiaanse wegen niet meer worden gereden met motorvoertuigen die uitgerust zijn met (M+S)- winterbanden met snelheidscodering Q (tot 160 km/h) en lagere snelheden. Dat betreft banden met snelheidscodering L (max. 120 km/h), M (130 km/h), N (140 km/h), P (150 km/h) en Q (160 km/h). In de praktijk zijn dat zogenaamde Nordic-banden. Die zijn bedoeld voor de Scandinavische markt, maar kunnen via grijze import ook op de Nederlandse markt terecht komen.

Luxemburg.

Vanaf 1 oktober 2012 is er winterbanden plicht in Luxemburg. Je mag NIET rijden, zonder winterbanden op alle assen, in winterse omstandigheden (vriezen, ijzel, en sneeuw). Rij je toch riskeer je een boete van 75 €

Noorwegen

Wanneer de weersomstandigheden dat vereisen, moet de auto met winteruitrusting (winterbanden, sneeuwkettingen of spijkerbanden) worden uitgerust. Het rijden zonder winteruitrusting kan (mede)aansprakelijkheid tot gevolg hebben. In Noorwegen kunnen zelfs in de maand juni nog gladde wegen voorkomen.

Oostenrijk

Voor personenwagens, bussen met maximaal 8 zitplaatsen, lichte bedrijfsvoertuigen met een maximum toegestaan totaalgewicht t/m 3.500 kg en campers, geldt dat de voertuigen van 1 november tot 15 april moeten zijn voorzien van winterbanden wanneer sprake is van winterse omstandigheden. Voor sneeuwkettingen op de aangedreven as geldt hetzelfde, echter, sneeuwkettingen zijn alleen toegestaan wanneer het wegdek bedekt is met een compacte sneeuw of ijslaag. Uitgangspunt hierbij is dat het wegdek niet door de kettingen beschadigd mag worden. Winterbanden, herkenbaar aan de M+S codering en sneeuwvloksymbool dienen op alle assen gemonteerd te worden en een profiel te hebben van minstens 4 mm voor radiaalbanden. Bestuurders van voertuigen die niet aan de Oostenrijkse eisen voldoen, riskeren een boete van € 35 tot € 5.000. Tevens geldt de omgekeerde bewijsplicht. Dat wil zeggen dat wanneer een bestuurder van een voertuig uitgerust met zomerbanden in de winter betrokken raakt bij een ongeval, bij voorbaat in staat van beschuldiging wordt gesteld. Ook kan het verzuimen van de winterbandenplicht leiden tot problemen bij het claimen van de schade bij verzekeraars en zelfs tot inbeslagname van het voertuig.

Zweden

Wanneer de weersomstandigheden dat vereisen, moet de auto met winteruitrusting (winterbanden, sneeuwkettingen of spijkerbanden) worden uitgerust. Bij een aanrijding kan rijden zonder winteruitrusting leiden tot (mede)aansprakelijkheid.

Zwitserland

Geen wettelijke regeling, wel aanbevolen. Bij een ongeval kan het niet gebruiken van winterbanden echter wel een belangrijke rol spelen bij het vaststellen van de aansprakelijkheid en leiden tot strafrechtelijke vervolging. Het gebruik van sneeuwkettingen is verplicht op wegen die aangeduid zijn met een overeenkomstig verkeersbord. Er is geen periode gespecificeerd omdat in de Alpen zelfs in de zomer sneeuwval kan voorkomen. Minstens twee aangedreven wielen van dezelfde as of één aan iedere kant (als het gaat over dubbele wielen) moeten uitgerust zijn met metalen sneeuwkettingen of vergelijkbare systemen die gemaakt zijn van een ander materiaal, maar goedgekeurd door het Federale Agentschap van de Wegen (OSR Artikel 29).

Tsjechië, Slovenië, Slowakije

In de wintermaanden (1 november tot 1 april) dien je in Slowakije en Tsjechië sneeuwkettingen in de auto te hebben. Winterbanden (teken M & S) zijn bij sneeuw en ijs verplicht. In Slovenië zijn tussen 15 november en 15 maart winterbanden verplicht bij winterse omstandigheden (profiel minimaal 3 mm).

Een paar praktische vragen.

In Duitsland en Oostenrijk heb je winterbanden nodig als er ‘winterse omstandigheden’ zijn. Wat zijn die precies? Geldt dat in een vaste periode?

De Duitse wetgeving zegt dat het motorvoertuig aangepast moet zijn aan de weersomstandigheden, in Oostenrijk is het vanaf 2008 verplicht bij winterse omstandigheden op alle wielen winterbanden te voeren en/of sneeuwkettingen op de aandrijfwielen. Het laatste mag slechts als het geen schade aan het wegdek kan toebrengen. In Duitsland geldt dit het hele jaar, in Oostenrijk geldt de verplichting tussen 1 november en 15 april. Het weer kan zeker in de bergen ook buiten de wintermaanden voor verrassingen zorgen. De verplichting heeft niet alleen betrekking op de banden maar ook op bijvoorbeeld de ruitensproeiervloeistof, de ruitenwissers en de koelvloeistof. Gewone banden zijn niet geschikt voor winterse omstandigheden. Van winterse omstandigheden is in elk geval sprake bij sneeuw, ijs of gladheid. Er zijn nog geen rechterlijke uitspraken over welke weersomstandigheden dat nu precies zijn.

Hoe zit het in het buitenland met kampeerauto’s? Zijn daarvoor ook winterbanden verplicht?

In Duitsland staat in de wetgeving ‘motorvoertuig’. De bovenstaande verplichtingen gelden dus ook voor kampeerauto’s. Ook in andere landen geldt voor kampeerauto’s hetzelfde als voor personenauto’s.

Ik heb M+S banden. Is dat genoeg in winterse omstandigheden?

Het bekende M+S logo zegt, in tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen, niets over de pure wintereigenschappen van een moderne band. De betekenis van M+S: modder + sneeuw, stamt nog uit de tijd van de grote blokkenprofielen en gaf de aanpassing van het profiel aan dit soort ondergrond aan. Het M+S logo vindt men tegenwoordig op alle winterbanden, op alle all seasonbanden en soms ook op zomerbanden. Het logo mag naar eigen inzicht van de fabrikant op de band geplaatst worden. Het kan dus gebeuren dat dit logo er alleen maar op staat zodat banden met een lagere snelheidscode gemonteerd kunnen en mogen worden. Het M+S logo alleen zegt dus niets over de wintereigenschappen van een band. Het “sneeuwvlokje” symbool is daarentegen wel een indicatie voor wintereigenschappen van een band. Om het symbool te mogen gebruiken is echter slechts een remtest (voorzien voor Europa) of een tractietest (standaard in de USA) op sneeuw voorgeschreven. Het symbool zelf geeft hiermee slechts het voldoen aan minimale eisen op sneeuw weer. Het gezamenlijke niveau van alle veiligheidsrelevante eigenschappen van een winterband kan alleen in een omvangrijke winterbandentest worden vastgesteld, die alle mogelijke wegcondities (droog, nat, sneeuw, ijs) afdekt. Bij winterbandentesten kijken we daarnaast nog naar de slijtvastheid, de geluidsproductie, de rolweerstand (verbruik), de hoeveelheid giftige stoffen (PAK’s), die vrijkomen bij slijtage van de banden en beproeven we de banden op hoge snelheid.

Ik ga via België naar Frankrijk op wintersport. Heb ik dan ook winterbanden nodig?

In België is niet in de wetgeving opgenomen dat winterbanden verplicht zijn, net zomin als in Nederland. In de Franse wet is het uitgangspunt dat banden moeten corresponderen met de wegomstandigheden. Op grond hiervan kan het rijden op zomerbanden in winterse omstandigheden leiden tot aansprakelijkheid bij ongevallen en strafrechtelijke vervolging. Advies: gaat u in de wintermaanden naar de Ardennen of naar Frankrijk, rijd dan op winterbanden.

Ik rijd alleen door Duitsland heen op weg naar mijn wintersportbestemming. Heb ik dan ook winterbanden nodig?

Ja. Misschien kunt u voor de heenweg nog bekijken of er sprake is van winterse omstandigheden, maar voor de terugweg lukt dat zeker niet. Ons advies: rijdt u in de wintermaanden naar of door Duitsland, rijd dan op winterbanden. In Oostenrijk is het vanaf 2008 verplicht tussen 1 november en 15 april bij winterse omstandigheden op alle wielen winterbanden te voeren en/of sneeuwkettingen op de aandrijfwielen. Het laatste mag slechts als het geen schade aan het wegdek kan toebrengen.

Gelden die buitenlandse regels ook voor Nederlandse auto’s, en wat is de boete?

Ja. U riskeert niet alleen een boete, maar het rijden op zomerbanden zal in bepaalde weersomstandigheden het risico op een aanrijding vergroten. Daarom kan het ook leiden tot medeaansprakelijkheid voor een schade. De boete verschilt per land. Duitsland kent een vast bedrag: € 20, bij hinder of gevaarzetting is de boete € 40 en 1 strafpunt. In Oostenrijk is de boete € 35, maar bij gevaarzetting kan hij oplopen tot € 5.000,- en inbeslagname van de auto. Ook in de meeste andere landen kan het strafbaar zijn, daar geldt geen vast bedrag maar kijkt men naar de feitelijke omstandigheden.

Maakt het bij een ongeluk uit op welke banden ik reed?

In veel landen (in ieder geval in Duitsland, Frankrijk, Italië, Noorwegen, Oostenrijk, Zweden en Zwitserland) kan het niet gebruiken van winterbanden een rol spelen bij de aansprakelijkheid voor een aanrijding. Uw WA-verzekering zal een schade die u heeft toegebracht aan iemand anders wel vergoeden maar in veel gevallen gaat dat ten koste van uw bonusmalus, en uw eigen autoschade is misschien niet all risk verzekerd of u heeft een eigen risico. In het ergste geval krijgt u een deel van uw letselschade niet vergoed omdat u medeaansprakelijk bent vanwege het rijden op ongeschikte banden.

Zie ook banden.

Winterbanden online bestellen, klik hier!

Share

Geef een reactie