Auto met opzetunit

Afb0031

Auto met opzetunit.

Een redelijk groot aantal mensen heeft een auto met een opzet unit, zoals bijvoorbeeld op bijgaande foto. Over deze vorm van reizen reizen zo nu en dan wat vragen. Op deze pagina willen wij er een aantal behandelen.

Onder welke regelgeving valt een dergelijk voertuig?

De wetgeving stelt in de Regeling voertuigen dat onder een kampeerauto wordt verstaan?

kampeerwagen: voertuig voor speciale doeleinden van de voertuigcategorie M en met carrosserietype SA waarvan de constructie woonaccommodatie bevat die ten minste bestaat uit de volgende uitrusting welke vast in de woonafdeling zijn bevestigd, met dien verstande dat de tafel zodanig mag zijn ontworpen dat zij gemakkelijk kan worden verwijderd:
1°.zitplaatsen en een tafel;
 2°.slaapaccommodatie die met behulp van de zitplaatsen mag worden gecreëerd;
 3°.kookgelegenheid, en
 4°.opbergfaciliteiten;
in ieder geval wordt als kampeerwagen aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs een kampeerwagen of kampeerauto is.

Toelichting.

De afgebeelde Nissan is dan ook geen kampeerauto in de zin van de wet. Immers is het een personenauto en geen voertuig voor speciale doeleinden. Ook heeft de constructie van het motorvoertuig geen woonaccomodatie. De woonaccomodatie is als lading op het voertuig geplaatst. De auto valt dan ook niet onder de categorie kampeerwagen van de “Regeling voertuigen”. Dat op deze personenauto een opzetunit is geplaatst veranderd deze auto dan ook niet in een kampeerauto/kampeerwagen. De opzet unit is lading en is ook niet aard en nagelvast met de carrosserie van het voertuig verbonden, waar bij een kampeerauto wel sprake  van is. Tenslotte is de auto ook geen kampeerwagen of kampeerauto op het kenteken.

Dit betekent o.a. dat:

  • U voor de ANWB geen kampeerauto service buitenland nodig heeft;
  • u niet mag parkeren /overnachten op plaatsen aangeduid met bord E9hE9h

Vering.

Veel auto’s die een opzet unit als lading meenemen, kunnen last krijgen van een gebroken chassis. De oorzaak is het feit dat er erg veel druk op de achteras komt. Dit kan voorkomen worden door een extra veerblad, dat mee gaat werken als de asdruk te groot wordt. Luchtvering is hiervoor niet geschikt. Informeer bij een deskundige zoals Zizocampertechniek of  Eeltink.

 

Share

Geef een reactie