2.2TDCI motoren, de Puma motor.

De 2.2 TDCI motoren, zoals in de Ford Transit zijn ook geplaatst, maar ook wel  in Peugeot, Citroen en Fiat ducato lopen grote kans om in elkaar te lopen door verstuiver problemen. Het gaat om de bouwjaren 2006 tot 2012.

2.2TDCI motor

26 oktober 2017 ben ik op visite geweest bij Bols motoren, NBC Laan 109, 5462GC in Veghel.  Op een forum had ik gehoord dat dit bedrijf de 2.2 TDCI motoren, kon reviseren en dat na de revisie de problemen verholpen waren. Na contact met dit bedrijf werd ik uitgenodigd voor een gesprek en een toelichting.

Bols motoren.

Het bedrijf reviseert heel veel motoren en heeft klanten in heel West-Europa. Ze hebben naast de vestiging in Veghel een vestiging in Polen. Ik had een gesprek met de Managing Director, de heer Schellekens en kreeg van hem uitleg en een rondleiding door het bedrijf. Dit was heel leerzaam en ik denk dat andere mensen met een 2.2 TDCI motor de daar opgedane ervaringen hun voordeel kunnen doen.

De motor

De 2.2 TDCI motoren, zoals in de Ford, zijn, naast in de Ford Transit ook geplaatst in Peugeot, Citroen en Fiat ducato. Het gaat om de bouwjaren 2006 tot 2012.

Reviseren

Bols motoren reviseert motoren op de volgende wijze. Wanneer een motor besteld wordt dan wordt een nieuwe gereviseerde motor opgestuurd. Daarna wordt de oude motor ingenomen. De oude motor is de basis voor een nieuwe gereviseerde motor.

  1. De ingenomen motoren worden volledig gedemonteerd, geen onderdeel blijft in de motor.
  2. De motoren worden gereinigd, deels handmatig en deels machinaal.
  3. De krukas gaat naar de krukas afdeling, waar de krukas wordt gecontroleerd, bij enige afwijking worden de lager tapeinden geslepen en worden lagers vervangen door lagers met ietsje overmaat.
  4. De motorblokken worden compleet vernieuwd, door de kop te vlakken, de zuigergaten waar nodig uit te boren en nieuwe zuigers te plaatsen.
  5. Op de montage afdeling wordt alles gemonteerd met veel nieuwe onderdelen. Aan het eind komt er aan het eind een nieuwe motor uit.

De 2.2TDCI motoren worden ook op deze wijze volledig gereviseerd, maar er gebeurd meer. De drijfstangen van de modellen 2006-2012 worden vervangen door een iets kortere drijfstang, waardoor de zuiger iets hoger en dikker wordt, zoals bij de Euro 5 motoren. (Het wordt geen Euro5 motor, maar de drijfstang en zuiger komen daarmee overeen).

De verstuivers.

De verstuivers hebben een Ima-code, waardoor de verstuivers getest moeten worden bij een bedrijf die dat kan. In ons geval een van de twee Denson bedrijven. De verstuivers blijven gevoelig, ook bij een nieuwe door Bols gereviseerde motor.

Wat kan men doen om het probleem met de motoren te voorkomen:

  • Goede brandstof tanken, dus de duurdere soort indien mogelijk;
  • Regelmatig (om de twee jaar) de verstuivers laten testen bij een Denso testbedrijf;
  • Zorg dat de brandstoffilters jaarlijks vervangen worden.
  • De rijstijl aanpassen, de motor heeft het meest te verduren bij het maximum koppel. Dus trek iets verder door in de versnellingen zonder boven de toeren te komen.

Advies

Gaat het toch mis dan adviseren wij een motor van Bols motoren omdat die vergeleken kunnen worden met een nieuwe motor En er de nieuwere drijfstang en zuigers in geplaatst zijn. Vele andere revisiebedrijven herstellen een defecte motor, maar vernieuwen deze niet volledig zoals Bols motoren.

Werkt u motor volg dan de adviezen op om het risico te vermijden. De nog werkende motor vernieuwen heeft weinig zin. Moet u toch een nieuwe motor dan kan de in- en uitbouw van de motoren ook bij Bols motoren gedaan worden.

We hebben in onze Hymer een door Bols gereviseerde motor laten zetten. In de contacten hierover steeg alleen ons vertrouwen in dit bedrijf, eerlijke voorlichting, eerlijke prijzen, goede controle van de nog aanwezige onderdelen. Dus perfect.  We gaan weer met vertrouwen in de camper op stap. Geweldig Bols motoren 🙂

Share